Har du sportsskade? – Det skal du gøre

Sport er en fantastisk aktivitet. Den gør dig friskere, stærkere og er med til at holde kroppen ved lige. Samtidig kan sport hjælpe på depression og gøre dig gladere. Det er i det hele taget rigtig godt for både krop og sind. Desværre er der en bagside ved, at sport i dag er så populær en aktivitet. Mange bliver så vilde med sport og hele konkurrencementaliteten omkring det, og ender derfor med at presse sig selv alt for langt.

Især professionelle sportsudøvere har stor risiko for at få sportsskader. Løbeskader er også et problem for mange, både professionelle løbere og seriøse fritidsløbere. Sportsskader er kroppens signal til dig om, at du har presset den for langt, eller at du gør noget forkert, når du dyrker sport. Når du får en skade, skal du derfor tage det alvorligt. Du skal se det som en advarsel og ikke fortsætte med at presse din krop. Nogle mennesker tror, at skader er noget, der skal trænes væk. Du behøver ikke nødvendigvis at holde op med at træne, fordi du får en skade, men du skal tage det som et tegn på, at der er noget galt med kroppen, og sørge for at få problemet løst.

sportsskade

Søg professionel behandling

Hvis du har pådraget dig en skade, er det en god idé at få en professionel behandler til at kigge på den. En fysioterapeut kan både vurdere, hvor slem skaden er, og hjælpe dig til at finde ud af, hvad der er årsag til skaden. Der er mange dygtige fysioterapeuter i København, der kan yde råd og behandling. På den måde kan du sørge for, at skaden ikke udvikler sig til noget mere alvorligt.

Styrk dine muskler for at forhindre skader

Udover at søge behandling bør du kigge nærmere på din træningsstil. Træner du rigtigt, bruger du det rigtige udstyr, eksempelvis løbesko? Derudover bør du undersøge, om kroppen har de bedste forudsætninger for at klare det pres, du udsætter den for gennem din træning. Kig på, om dine forskellige muskelgrupper, der skal kunne understøtte din træning, reelt er stærke nok til at klare belastningen. Det kan en fysioterapeut hjælpe dig med. Hvis ikke du har styrke nok de rigtige steder, bør du fokusere på at få trænet de rigtige muskelgrupper op, så de bedre kan klare presset. På den måde kan du minimere eller direkte undgå fremtidige skader.

Move2Peak ApS
Bernhard Bangs Alle 23
2000 Frederiksberg
Tlf: 32 10 82 82