Genoptræning er lige så vigtig som hvile

Træning

 

Når mennesker oplever en sportsskade, så tror de at hvile er vejen frem. Det er det til dels også, for du skal huske at give skaden ro, dog kan du også komme til at give den for meget ro. Hvis du lader en sportsskade gå hen og blive en utrænet del af kroppen, så risikerer du, at det sted hvor skaden er, bliver svagere og svagere. Du skal derfor huske, at give skaden ro, men alligevel bevæge den lige så stille, og dermed gå igang med en genoptræning af skaden.

 

De fleste sportsstjerner har oplevet en sportsskade på et eller andet tidspunkt i deres karriere, og de fleste gange så er de hurtigt tilbage. Dette skyldes, at de genoptræner skaden, så snart det kan lade sig gøre, intensiviteten hæves hele tiden lige så stille, så man ikke overbelaster sportsskaden.

 

Gør brug af en personlig træner eller fysioterapeut

Hvis du oplever en alvorlig sportsskade, så kan det være en fordel for dig, at gøre brug af en personlig træner fra Silkeborg. En personlig træner, kan hjælpe dig med, at finde nogle øvelser, som er gode fordig og gode for genoptræningen. En personlig træner, kan hjælpe dig med, at skræddersy et program, som passer præcis til din skade.

 

Derudover kan en fysioterapeut også hjælpe dig med din skade. En fysioterapeut er en specialist i skader og problemer i kroppen i forhold til bevægelser. Uanset om det blot er genoptræning efter en almindelig sportssakde, eller om der er tale om genoptræning efter en operation, så kan en fysioterapeut fra Them hjælpe dig. En fysioterapeut skræddersyer også altid et behandlingforløb, til netop den problemstilling du måtte stå overfor.

 

Når du genoptræner

Det kommer til genoptræning, så kan det deles op i to forskellige dele.

 

Del 1 – Består i, at du skal aflaste det ledbånd, muskel eller sene som er skadet, det skal aflastes så længe der er smerter eller hævelser. Hvile skal der selvfølgelig til, men det er vigtigt, at din træning ikke afbrydes fuldstændig. Jo mere hvile, jo mere svækkes dine muskler også. Aktiv hvile er et fantastisk begreb, som går ud på, at holde dine muskler igang uden, at belaste det skadet sted.

Del 2 – Bygger på idéen om helt specifikt, at genoptræne det ødelagte væv. Dettes gøres med det formål, at det skal gøres så stærkt, at det kan klare den belastning, som de kommende øvelser kræver. Når en genoptræning påbegyndes, bør der gå 24 til 48 timer før dette gøres, da der ellers er chance for, at skade forværres yderligere.   

 

Keep in Motion v/ Jesper Abildtrup
Christian 8.s Vej 2
8600 Silkeborg
21 62 72 61